woensdag 12 december 2012

Hand dye effect sjaal en nog meer..

Een paar keer per jaar ga ik op reis met de trein. Ik heb zo'n oude mensen kaart met keuzedagen waarop NS mij voor weinig geld brengt waar ik heen wil.. Begin november ging ik zo naar de landelijke weefdag in Barneveld. Onderweg wilde ik dit keer iets anders doen dan krant lezen en ik nam een haakwerkje mee. 

Bij Elizabeth had ik leuke onderzetters gezien en dan is het goed dat je wat materiaal in voorraad hebt. Een bolletje katoen en een bijpassende haaknaald waren snel gevonden; even het patroontje uitproberen, de eerste onderzetter was  zo klaar. Het patroon  op een briefje geschreven, een schaar, een naald en alles in een bakje gestopt en de reis kon beginnen. Onderweg heb ik een aantal gemaakt en de volgende ochtend tijdens de koffie
mochten ze op de foto. 



Het was erg leuk om te doen en ik heb inmiddels al een aantal series in diverse kleuren gemaakt.

Ik had al zo'n prachtige colsjaal gehaakt en ik wilde er ook graag een mutsje bij maken. Jeanet had me nog een bol Invicta Colour gestuurd en ik heb naar eigen idee een lekkere muts gehaakt.

Met weven heb ik ook niet stilgezeten. Ik heb inmiddels een blauwe sjaal/omslagdoek/stola voor mijn zus gemaakt. Nu heb ik al mijn 5 zussen en m'n broer voorzien van een echte
"Bommelmien". Ze zijn allemaal verschillend en deze laatste vind ik wel heel erg mooi.
Heerlijk om te weven. Het hand dye effect van Regia sokkenwol is prachtig. Ik heb 2 bollen wol helemaal gebruikt voor de schering en ingeslagen met een dunne indigo geverfde wol. De sjaal heb ik behandeld zoals Anna adviseert in haar blog. 
De sjaal zuigt zich vol water met een scheutje Eucalan. Gewoon laten drogen en een foto maken.... dat viel nog niet mee. Zo'n grote sjaal laat zich niet zo gemakkelijk vangen in één beeld. 2.20 meter lang en 60 cm breed. Buiten sneeuwde het; geen optie dus. Heer Bommel kreeg de sjaal om z'n schouders...hij vond het best want het was een mooie kleur...
Zo kunnen jullie toch mee genieten... en toen was het inpakken en wegsturen, gewoon in een doosje met de post. Voor het eerst online verstuurd; wat er niet mogelijk is  tegenwoordig. 
Nu ga ik beginnen met de opdracht voor mijn weefgroepje. 
Ik heb goed in mijn voorraad gekeken en ik hoef geen garen te kopen. UWYH =Use what you have... Ik moet alleen een streng wol verven en dat kost me nu ook niets want de verf heb ik...(een paar maanden geleden gekocht).
Dit zijn de kleuren die het moeten doen. Twee tinten paars en zwart. De helft van de schering is klaar en ik ga nu snel verder. Dan is altijd de vraag: Wat ga je maken?? Dit keer geen sjaal maar een stof voor een kledingstuk voor mijzelf. Ik ben toe aan wat nieuws want alles zit me wat ruim. Met dank aan de diëtiste, de sportschool, het zwembad en mijn eigen doorzettingsvermogen lukt het goed om enige kilo's van mij af te schudden. Ik voel me prima en dat moet ook zo blijven.  

19 opmerkingen:

  1. Wauw wat een activiteit! Ook hier in de schuur staat een weefgetouw. Zeker 25 jaar geleden voor het laatst iets opgezet. Ik moet dat weer opnieuw leren. Dat gaat vast weer lukken als ik meer tijd ga krijgen...;)
    Mooi hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou je kan dan wel een oude mensen kaart hebben je doet nog als een jonge vrouw hi...hi .. Jeetje je hebt veel gedaan hoor en dan nog soprten enzo heel goed ,en ook een goed voorbeeld ,lieve groet marloes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je bent weer flink ijverig geweest Willy, zowel op handwerkgebied als persoonlijk! Complimenten hoor! Heerlijk om wat kilo's kwijt te zijn, je voelt je dan vast weer als nieuw ;) Wat een geweldige sjaal heb je gemaakt, om in te wonen! Groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo, Willemien, tijdens het lezen van jouw activiteiten zat ik al in mijn "bovenkamer" te kijken wat ik heb aan geschikt materiaal, want je kunt het biezonder aanstekelijk brengen. Mooi, hoor!!
    groet, Immy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie kleuren van die sjaal. En dan die onderzettertjes! Fanatiek hoor, zelf in de trein haken.
    Goed hoor, dat je afgevallen bent. Het regent hier nu al meer dan een week en met dat weer krijg ik steeds meer zin in chocola en ander snoepgoed!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk een haalwerkje en een erg leuk cadeautje. En dan die muts, zomaar uit de losse pols gehaakt? Geweldig knap. Prachtige sjaal natuurlijk en wat staat hij Heer Bommel mooi......
    Ook jij bent een zeer bezige bij.... Hartelijke groet @

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Willemien.
    Een poosje geen blog van je gezien, en dan een hele rij van bezigheden.
    Een setje van de onderzetters kreeg ik ook eens van iemand, ze zijn erg leuk.
    Haken kan je eigenlijk overal vlug even gaan doen, tenzij het niet te ingewikkeld is.
    Je sjaal voor zus is prachtig, en ook de nieuwe kleuren waar je mee gaat werken.
    De muts zo zelf maar even uit de losse pols.
    Mijn complimenten hoor.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die muts is echt heel erg mooi geworden, Willemien. Wat een leuk model. Je kunt wel een patroon ervan gaan uitgeven!
    En dan al je andere activiteiten. Je hebt duidelijk niet stil gezeten. Ik heb ook bewondering voor je kleurkeuzes. Die prachtige blauwe sjaal en ook de kleuren voor je nieuwe project zijn weer zo mooi. Heerlijk hè, om zo actief en creatief te zijn. En dan wordt je ook nog eens super fit met een dieet en veel sporten. Zo kun je makkelijk 100 worden en die tijd heb je vast ook wel nodig voor alle projecten die je nog in je hoofd hebt.
    Groetjes,
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Willemien,
    Wat ben je druk in de weer geweest! Mooie dingen heb je weer gemaakt!
    Hoe was de landelijke weefdag? Ik kon jammer genoeg niet. Dat weegclubje waar je het over heb is dat in de buurt?

    Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De onderzetters zijn zo leuk, mooie kleuren ook! En ook de sjaal heeft een mooie kleurencombinatie.Je bent handig en veelzijdig!
    Groetjes, Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nou Willemien, je hebt niet stil gezeten, zelfs niet in de trein. Heel inspirerend als ik dit allemaal zie. Om te beginnen vind ik de onderzetters al erg leuk. Voor je zelf heb je ook een mooie set van muts en hoed gehaakt. De kleuren van de sjaal die je man om heeft zijn ook prachtig en er staat al weer iets nieuws te wachten. Fijn dat je er in gewicht wat af hebt, zo kun je idd weven voor een nieuwe garderobe. Je hebt voorlopig nog wel wat te doen. Fijn weekend,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heb je veel mooie dingen gemaakt Willemien , de set v an sjaal en muts is prachtig , mooie kleuren en wat fijn dat je wat lichter door het leven gaat ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Willemien,
    Leuk dat we elkaar gisteren troffen daar in het hoge noorden! Ik heb er nog een alpaca vacht op de koop getikt.
    Mijn mailadres is:w.kamps@home.nl, dit i.v.m. weefgroepje.

    Gr. Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Eindelijk ben ik in de gelegenheid om je blog weer eens te bekijken en ik heb een hoop moois langs zien komen.
    Wat leuk om zoveel te mogen lezen over weven. Het is een 'onbekende' techniek voor me en dus reuze interessant om er meer over te lezen. En dan ook nog zelf verven, geweldig! Vooral je blauwe kleuren vind ik erg mooi geworden. En je hoedje bij de sjaal, helemaal goed!
    Groetjes weer
    marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Fijne kerstdagen voor jou en je gezin en alle goeds voor 2013. Lieve groet

    ps Ik las bij Berthi het verhaal over de Harlinger visserstrui.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bommelien, ik zit hier te grinniken achter mijn laptop na het lezen van het begin van je bericht. Een oude mensen treinkaart. Ik denk aan alles bij het lezen van jouw blogberichten, maar Nooit aan een oud mens :-) Dus ja, wat je met zo'n kaart moet.....hihi. Ik vind dat je weer een hele mooie sjaal maakte. Met dank aan het gewillig model, heer Bommel. En verder kan ik je alleen nog zeggen dat ik je bewonder. Je maakt zulke prachtige werkstukken. Petje af. Of in dit geval Petje op ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Willemien, ik zag je reactie op mijn weblog over de knieperties. Leuk dat je twee zakjes wilde, jammer dat het bestellen niet lukte... Wilde je even een mailtje sturen, maar dat ging niet! Je kunt mij mailen op avderwerff (at) gmail.com, waarin je natuurlijk (at)vervangt door @ en de spaties eruit haalt ;) Ik hoor het graag.
    Lieve groet,
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ook al zo veelzijdig persoon! Prachtige kleurencombinaties! Geweldige sokken ook! Grtjs, Aleandra

    BeantwoordenVerwijderen