maandag 14 mei 2012

Inspiratie opdoen...katoen verven

Ben lekker een poosje alleen weg geweest.....dat heb je af en toe nodig. Heerlijk bezig met de hobby...
Weten dat man en katten goed verzorgd worden en dan gewoon in de auto stappen en rijden maar.
Naar Utarp/Noord-Duitsland.
Carolien heeft in haar atelier weer allerlei leuke dingen bedacht en daar moet ik het mijne van weten...
De eerste middag maakten we een planning.
Wat heb ik o.a. gedaan??

Katoen/ linnen verven......dat gaat heel anders dan met wol.  Andere textielverf en je moet vooral geduld kunnen opbrengen....niet te snel spoelen.... Je lost verfpoeder op met warm water en dat is het enige warme aspect. Ik koos voor blauw/paarse tinten en geel/rood/oranje had ik in de andere potjes op gelost.


Er is een goede handleiding bij de verf die ik gebruikte.  
De streng katoen in een plastic zak en dippen met een sponsje zodat de kleuren mooi in elkaar over lopen. Zo verfde ik 2 keer 300 gram en de de restjes verf werden opgezogen door kleine bolletjes katoen en de strengen linnen...

Alles heeft bijna een week in potjes/plastic gezeten om de verf goed in te laten trekken. Pas toen ik weer thuis was heb ik de boel gespoeld en gedroogd.


De meest rechtse streng is linnen en dat heeft nu een fantastische kleur. 



Het geduld is rijkelijk beloond. De kleuren zijn heel mooi geworden. 

Zo kwamen de bolletjes uit de potjes; het kostte wel even tijd voor ze droog waren.....




En dan te bedenken dat het allemaal zo begon...




Verder heb ik natuurlijk geweven. Daar over later...en heel wat patronen getekend; een schering gemaakt voor een sjaal voor mijn broer...en vooral veel ideeën besproken en uitgewerkt. Ik kan wat dat betreft maanden voor uit en er zijn projecten bij waar ik echt naar uit kijk om er aan te beginnen. Het waren 5 heftige welbestede dagen..

4 opmerkingen:

  1. Tjee willemien,wat doe je dat toch super!!! Ik ben zeer benieuwd naar je creaties in planning. Ik heb vandaag weer een zak wol voor je gekregen. Binnenkort zal ik je die om de deur zetten. Dan heb je vast wel tijd om een tipje van de sluier op te lichten wat betreft je plannen voor die fantastische geverfde bollen. Misschien drupt er ook wel een bakkie voor mij uit je senseo? Groetjes thuis xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, wat heerlijk om een paar dagen zo heerlijk bezig te zijn met je hobbies en er weer wat nieuws bij te leren. Kan me voorstellen dat je/jullie daar erg van genoten.
    De kleuren zijn echt prachtig. Ook de combinatie van de kleuren. Ik ben heel benieuwd wat je ermee gaat doen.

    Wat leuk dat jij ook zoveel met macramé hebt gedaan. Als ik nog eens vragen heb, weet ik waar ik moet zijn ;)!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een mooie kleuren zijn het geworden,leuk hoor dat verven van garen en wol heerlijke verrassende bezigheid goed gelukt ben benieuwd naar het vervolg gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat klinkt als een hele gave hobby uitstap!
    Wat een prachtige kleuren, zo intens...
    Heerlijk dat je zo genoten hebt!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen